Frågor och svar:

 

Fråga 1: Önskar ett informationsmöte om upplägget och träffa styrelsen och få information om betalningen, bidrag, tidsplan.

Svar: Informationsmöte planeras hållas när det är dags att teckna avtal om anslutning, när vi under hösten 2015 vet om vi får positivt svar på vår ansökan om statligt bidrag.

Årsmöte kommer att hållas preliminärt under mars 2016.

Information om betalning, bidrag, tidplan har lämnats i Informationsbrev 1.

 

Fråga 2: Blir det fler kanaler på TVn – eller fixar föreningen detta. Fixar var och en sin operatör?

Svar: Var och en bestämmer själv.

1)    Styrelsen kan försöka få till ett bra kollektivt avtal med en leverantör ur vilket man själv kan välja TV-utbud, bredbandsanslutning och eventuell anslutning av telefon.

2)    Om det inte går att få ett bra avtal får var och en beställa eget urval via Q-market.

 

Fråga 3: Om det nu blir en egen förening så skall vi kanske INTE överlämna fiberföreningen till (exempel) Hedemora Energi för då kommer de att ta ut avgifter som är mycket högre än vår egen förening.

Svar: En ekonomisk förening, Jälkarbyn Fiber ekonomisk förening, är bildad och beslut har fattats av dess interimsstyrelse att ledningen inte ska överlåtas till Hedemora Energi.

 

Fråga 4: Vilka ytterligare kostnader kommer jag att få efter att fibern är framdragen till tomtgränsen?

Svar: Var och en betalar grävning och dragning av fiber från tomtgränsen till huset. Kostnaden beror på avståndet från tomtgränsen till huset.

1)    Gräva själv + kostnaden för fiber in till huset.

2)    Betala för grävning + kostnaden för fiber in till huset.

Vi har fått besked om att även grävning fram till huset är bidragsberättigat, därför kommer även grävning och dragning av fiber från tomtgräns fram till hus att ingå i insatspriset.

 

Fråga 5: Vad kommer det att kosta med alla uttag inomhus?

Svar: Meningen är att det sätts en gateway i varje hus. För det mesta räcker det och överföringen görs trådlöst inom huset.

 

Fråga 6: Önskar att frågor och svar skrivs ut i nyhetsbrev som skickas ut.

Svar: Nyhetsbrev skickas ut när vi har något nytt att förmedla. Interimsstyrelsen är tacksam om ni uppdaterar oss med er aktuella mailadress till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Information kommer också att lämnas på vår hemsida www.jalkarbynfiber.se .

 

Fråga 7: Indragning från husvägg och inomhus, vem betalar och vem utför detta? Vad blir totalsumman?

Svar: Se svar på fråga 4 ovan.

 

Fråga 8: Ge ut på informationsbladet angående fiberlån och dess innehåll.

Svar: Info om fiberlånet finns på hemsidan.

 

Fråga 9: Blir det dyrare om man bor långt bort/ billigare om man bor nära fibernoden?.

Svar: Nej. Alla betalar samma avgift oavsett avstånd till anslutningspunkten.

  

Fråga 10: Vad gäller för anslutning till fibernätet och vad kostar det?

Svar: Formulär för skriftlig anmälan kommer att skickas ut och ska returneras undertecknat. 

I samband med detta ska betalning ske för att klara investeringen (nu beräknat till under 20 000 kr/hushåll). Till det kommer en mindre månadsavgift för att täcka driften. 

Ju fler som ansluter sig desto lägre blir kostnaden.

 

Fråga 11: Om jag väljer att inte ansluta mig nu, vad gäller om jag ändrar mig och vill ansluta lite senare?

Svar: Anslutningen blir mycket dyrare, upp till 60 000 kr eller mera, beroende på att kostnaden då inte är bidragsberättigad. 

 

Fråga 12:

När bör man säga upp sitt tidigare abonnemang för att slippa dubbla kostnader.  

Behöver man säga upp eller kan man välja samma leverantör? 

För de som behöver köpa routers är det något man tittar på för att kunna samköpa till billigare peng? 

Det kanske vore bra med lite mer information om dessa frågor.

Svar:

Uppsägning:

Svårt att veta mer än att grävning och utrustning ska vara på plats senast 31 juli. Eventuellt kan viss intrimning behövas därefter.  Viktigt att kolla hur lång uppsägningstid man har för det abonnemang man har nu. Viss överlapp kanske man kan råka ut för, om man inte vill stå utan internet ett tag.

Om man absolut inte vill betala dubbelt så måste man ju inte starta ett fiberabonnemang på en gång. Man kan ju vänta tills det uppsagda abonnemangets slutdatum och då beställa.

Ett alternativ går över på nästa fråga "Behöver man säga upp eller kan man välja samma leverantör":

Om man ringer till sin operatör så kan de säkert hjälpa till, för att få en så smidig övergång som möjligt. Har man idag någon av de leverantörer, som även återfinns på hedemora.zmarket.se så bör man alltså kunna fortsätta med samma. Man måste dock ringa till operatören och avtala om detta.

Router:

Om intresse finns så kan man kanske titta på samköp, men vi tror att det blir svårt att hitta ett medelval som passar alla. Vissa vill ha router med snabbt wifi som klarar de högsta hastigheterna, medan andra kanske väljer ett bredband med lägre hastighet. Då är det onödigt att lägga pengar på ett dyrare alternativ. Dessutom så ingår lån av router hos en del operatörer, åtminstone hos Telia och Bredbandsbolaget, kanske hos flera. De medlemmar som väljer dessa behöver därför inte tänka på något routerköp.

Kanske kan vi senare lägga upp en sida här med förslag på olika routrar i olika prisklasser och för olika behov.

 

 

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image